Om Cortina Racing

De tre personer bag Cortina Racing Team har hver deres indgang til historisk motorsport, men det er deres fælles interesse for hurtige og spændende biler, der har bragt dem sammen.

Teamet blev dannet i efteråret 2001, umiddelbart efter at de tre kørere havde kørt i afslutningsløbet på Jyllands Ringen: Alle var enige om at man ville stå stærkere ved at arbejde tæt sammen om de mange opgaver, der følger med et racerteam på det plan kørerne da havde nået.

Cortina Racing købte dengang en ældre bus som blev ombygget til biltransporter, værksted og hyggestue, og den dannede base for teamet de første år. I 2005 blev der behov for noget større til den ene Mini Cooper og de tre Ford Lotus Cortina, og det blev til et helt sættevognstræk:

Vognen kunne rumme alle fire biler, værktøj og reservedele og fungere som bolig for teamet, da turen for første gang gik til historiske billøb i udlandet. Der er tale om et sammentømret team, hvilket resultatlisten taler sit tydelige sprog om: Syv Danmarksmesterskaber, og et utal af sølv- og bronzemedaljer.

Teamet er blevet kendt for den gode stemning i depotet – og for resultaterne: Når de tre kørere holder på startgridden og det røde lys slukkes, går alle tre efter at komme først over målstregen.

 
 

 

Ford Lotus Cortina

Den hvide Ford Lotus Cortina med startnummer 65 er uden tvivl den mest kendte og mest populære historiske racerbil i Danmark: Den køres af HKH Prins Joachim. Bilen har racerhistorie, som går tilbage til 1965, og er i modsætning til teamets to andre Lotus Cortinaer højrestyret. Det kommer sig af dens tidlige racerhistorie fra utallige løb i England.

Cortinaformerne er velkendte, men en Lotus Cortina adskiller sig væsentligt fra en almindelig Cortina. Ikke mindst ved motoren, en klassisk Lotuskonstruktion på 1,6 liters slagvolumen, to overliggende knastaksler og otte ventiler. Med sine to store 45 mm Weber-karburatorer yder den omkring 175 hestekræfter, cirka fire gange mere end de svageste ordinære Cortinaer klarede sig med i tresserne.

Med en vægt på under 800 kilo er en Lotus Cortina også i dag en meget hurtig bil. Nøjagtigt hvor hurtig varierer med gearingen i bagtøjet, som teamet tilpasser de meget forskellige racerbaner, der køres på.

Den højeste fart på langsiderne varierer mellem 150 km/t og 215 km/t – men ved frit løb ville det gå endnu stærkere. Lotus Cortina kom frem i 1963 og vandt utallige racerløb i perioden, herunder blandt andet det europæiske mesterskab for standardvogne i 1965. I dag sørger Cortina Racing og andre entusiaster for, at dens sejrsrække fortsætter.

 

Samarbejdspartnere

 
   

Se blog-indlægget skrevet af Malene Reith i forbindelse med besøg hos Cortina Racing under Copenhagen Historic Grand Prix 2015

 

DM pokaler

 
 

CHGP 2013
Team Cortina finale løb